- Oggetto:
- Oggetto:
LINGUA E LETTERATURA ANGLO-AMERICANA (Annualità unica)
- Oggetto:
NORTH AMERICAN LITERATURE (Single exam)
- Oggetto:
Anno accademico 2023/2024
- Codice attività didattica
- LIN0621
- Docente
- Sonia Di Loreto (Titolare del corso)
- Corso di studio
- TRADUZIONE (Magistrale)
- Anno
- 1° anno
- Periodo
- Secondo semestre
- Tipologia
- Per la prova finale e per la conoscenza della lingua straniera
- Crediti/Valenza
- 9
- SSD attività didattica
- L-LIN/11 - lingua e letterature anglo-americane
- Erogazione
- Tradizionale
- Lingua
- Inglese
- Frequenza
- Facoltativa
- Tipologia esame
- Scritto più orale obbligatorio
- Tipologia unità didattica
- corso
- Prerequisiti
- L'insegnamento sarà attivo dall'a.a. 2022-2023.
Ottima conoscenza della lingua inglese
This course is FULLY TAUGHT IN ENGLISH. Please do not take this class if your English level is not at the very least a B2. - Oggetto:
Sommario insegnamento
- Oggetto:
Obiettivi formativi
Approfondire la conoscenza della storia letteraria americana, sviluppare le abilità di analisi testuale e potenziare le abilità di lettura critica di testi letterari attraverso un'analisi approfondita della letteratura e della critica letteraria statunitense. Esercitare la scrittura accademica attraverso l'analisi critica.
The primary goals of this course are as follows:
1) to become familiar with the historical, cultural, and ideological circumstances surrounding a given piece of literature, and to also explore the development and expression of some fundamental ideas, assumptions, myths, and beliefs that still influence the ways Americans think about themselvesand their society.
2) to develop our ability to read these texts both carefully and critically, and to use textual evidence to support interpretations or opinions.
This course will reinforce the development of reading, writing and critical tools for literary study and interpretation for MA students.
- Oggetto:
Risultati dell'apprendimento attesi
- Conoscenza e comprensione dei testi letti e discussi;
- Capacità di applicare conoscenza e comprensione alla storia letteraria e culturale della cultura statunitense ;
- Autonomia di giudizio nello sviluppo del pensiero critico;
- Abilità comunicative nel discutere i testi;
- Capacità di apprendere skills specifici di lettura, scrittura e discussione .1.Use critical reading methods practiced in the discipline of literature to analyze novels and other texts in their historical and cultural contexts.
2.communicate via oral and written expression scholarly information and insight about the US culture and literature.
3. demonstrate capacity and agility in the use of primary and secondary research in print and online sources and databases.
As other classes in American studies, this course aims at developing abilities of critical thinking, independent study and initiative. Seminar discussions and individual study of the syllabus help students acquire critical and analytical tools for undestanding and conducting research in the field of North-American literature and culture. They also learn to place those texts within theoretical, critical, and historical contexts and to produce written analyses of those texts.
- Oggetto:
Programma
Revolution and Reform in the Atlantic World
Il programma considera il contesto atlantico rivoluzionario di fine Settecento/inizio Ottocento, focalizzandosi soprattutto sul legame fra rivoluzione haitiana, movimenti riformisti, schiavitù e formazione degli stati nazionali, concentrandosi su 3 nuclei principali: Rivoluzioni atlantiche e soprattutto la rivoluzione haitiana; Riforma e trascendentalismo. Abolizionismo/anti-schiavismo. Si prenderanno in esame una varietà di testi di diversi generi letterari, che riguardano letteratura e politica e verranno considerati diversi stili e movementi letterari come sentimentalismo, gotico e romanticismo.
Revolution and Reform in the Atlantic World
This course will examine the literary responses to, and representations of the idea of revolution and reform during the late 18thc. and 19th c. During the course of the semester we will consider three clusters: Atlantic revolutions and especially the Haitian Revolution; Reform and Transcendentalism; Abolitionism/Anti-slavery. Literary movements and styles such as sentimentalism, Romanticism, and the gothic will be considered in relation to the circulation of revolutionary ideas and the ensuing paranoia or conservative backlash.
- Oggetto:
Modalità di insegnamento
Lezioni frontali e discussioni in forma seminariale. Supporto di film, video e altre risorse culturali. Intervento di esperti.
Valutazione in itinere attraverso test.L'insegnamento è erogato IN PRESENZA.
ATTENZIONE: E' fatto divieto registrare in parte o in toto le lezioni. Le lezioni non saranno fruibili in modalità asincrona.
Lecture format and seminar meetings.
This course is taught IN PERSON and is not suitable for distant learning.
Recording sessions (even partially) is forbidden. Recordings of lessons will not be made available.
Individual study of primary and secondary texts are intended as PREPARATION to the class sessions.
- Oggetto:
Modalità di verifica dell'apprendimento
Esami scritti in itinere in presenza, in aula, in inglese. L'elaborato dovrà dimostrare l'acquisizione di un pensiero critico e dei fondamenti della disciplina, oltre alla capacità di organizzare discorsivamente la conoscenza e la competenza nell’impiego del lessico specialistico. Verrà valutata anche la capacità di esporre in lingua inglese.
Written exams during the semester, in the classroom, in English. Students will be required to show their skills in analyzing and contextualizing the texts on the syllabus in a critical and autonomous way.
Final oral exam, where the students will be evaluated in their ability to analyze and contextualize literary texts in a critical and autonomous way. The level of English and communication skills will also be evaluate
- Oggetto:
Attività di supporto
There will be writing sessions, to improve the practice of academic writing.
Lectures and presentations with guests speakers, whenever possible.
Testi consigliati e bibliografia
- Oggetto:
Bibliografia:
Testi principali:
- Wheatley, Poems (Selection)
- Paine, Writings (Selection)
- Olaudah Equiano, Interesting Narrative
- Irving, “The Legend of Sleepy Hollow”
- Leonora Sansay, Secret History or the Horrors of Haiti
- Louisa May Alcott, Little Women
- Fuller, Writings (Selection)
- Frances Harper, Iola Leroy
Altri testi verranno resi noti prima dell'inizio del semestre, a Dicembre, sul sito del prestabilito
Bibliography:
- Wheatley, Poems (Selection)
- Paine, Writings (Selection)
- Olaudah Equiano, Interesting Narrative
- Irving, “The Legend of Sleepy Hollow”
- Leonora Sansay, Secret History or the Horrors of Haiti
- Louisa May Alcott, Little Women
- Fuller, Writings (Selection)
- Frances Harper, Iola Leroy
In addition, other required readings will be available online. The file or directions about how to find the site or file will be found on the course's blog which will be made available in Dececmber.
- Oggetto:
Note
This class is fully taught in English.
All the relevant information can be found on the course's blog, which will be made available in December.
- Registrazione
- Chiusa
- Apertura registrazione
- 15/12/2023 alle ore 00:00
- Oggetto: