Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

STORIA E ISTITUZIONI DELLE AMERICHE MAGISTRALE

Oggetto:

HISTORY AND INSTITUTIONS OF THE AMERICAS

Oggetto:

Anno accademico 2018/2019

Codice dell'attività didattica
LIN0378
Docente
Maurizio Valsania (Titolare del corso)
Corso di studi
LINGUE E LETTERATURE MODERNE (Magistrale)
Anno
2° anno
Tipologia
Caratterizzante
Crediti/Valenza
9
SSD dell'attività didattica
SPS/05 - storia e istituzioni delle americhe
Modalità di erogazione
Tradizionale
Lingua di insegnamento
Inglese
Modalità di frequenza
Facoltativa
Tipologia d'esame
Scritto
Prerequisiti
Proficiency in English is mandatory.
Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

L’insegnamento di STORIA E ISTITUZIONI DELLE AMERICHE MAGISTRALE rientra nell’ambito della formazione culturale magistrale. L'obiettivo e' aiutare gli studenti a raggiungere un'approfondita conoscenza della storia degli Stati Uniti d'America (fino al 1880) e del continente americano.

The goal is to help (graduate) students to understand the key moments in the history of the United States of America, from the revolutionary period to the Reconstruction.

Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

Una buona padronanza delle strutture della vita politica, culturale e intellettuale degli Stati Uniti d'America.

Students are expected to get hold of the basic notions of the political, cultural, and intellectual life of the United States of America.

Oggetto:

Modalità di insegnamento

Lezioni frontali, letture, discussioni.

Lectures, seminars, discussions.

Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame finale SCRITTO (2 domande aperte). NOTA: NEL 2019 SARO' IN ANNO SABBATICO. CI SARANNO TUTTAVIA 3 APPELLI: IL 30 GENNAIO 2019, ORE 15:30 (ESAME SCRITTO), IL 28 MAGGIO, 15:30 (ESAME ORALE) E IL 20 SETTEMBRE 15:30 (ESAME SCRITTO)

Students must take a final written exam. NOTE: DURING 2019, I WILL BE ON SABBATICAL. HWEVER, STUDENTS MAY TAKE A WRITTEN EXAM ON JANUARY 30TH 2019 (AT 15:30), AN ORAL EXAM ON MAY 28TH (AT 15:30), AND A WRITTEN EXAM ON SEPTEMBER 20TH (AT 15:30)

Oggetto:

Programma

The course analyzes the institutional outline and the intellectual background of the United States of America, from the Early Republic to the Reconstruction. Students will be involved in a discussion of pivotal concepts, such as "Republic," "nation" and "nationhood," "pursuit of happiness," "freedom," and "democracy." Particular attention will be dedicated to the national social setting, including the North-South divide, and the problem of chattel slavery.

The course analyzes the institutional outline and the intellectual background of the United States of America, from the Early Republic to the Reconstruction. Students will be involved in a discussion of pivotal concepts, such as "Republic," "nation" and "nationhood," "pursuit of happiness," "freedom," and "democracy." Particular attention will be dedicated to the national social setting, including the North-South divide, and the problem of chattel slavery.

Testi consigliati e bibliografia

Oggetto:

Eric Foner, "Give Me Liberty!: An American History," Volume One, Seagull Third Edition, W.W. Norton & Co., New York and London, 2012 (chaps. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15). NOTE: AS TO THE TEXT FOR THE EXAM, THERE IS NO DIFFERENCE BETWEEN STUDENTS WHO ATTEND AND THOSE WHO DO NOT.

Eric Foner, "Give Me Liberty!: An American History," Volume One, Seagull Third Edition, W.W. Norton & Co., New York and London, 2012 (chaps. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15). NOTE: AS TO THE TEXT FOR THE EXAM, THERE IS NO DIFFERENCE BETWEEN STUDENTS WHO ATTEND AND THOSE WHO DO NOT.



Oggetto:

Note

NOTE: AS TO THE TEXT FOR THE EXAM, THERE IS NO DIFFERENCE BETWEEN STUDENTS WHO ATTEND AND THOSE WHO DO NOT.

NOTE: AS TO THE TEXT FOR THE EXAM, THERE IS NO DIFFERENCE BETWEEN STUDENTS WHO ATTEND AND THOSE WHO DO NOT.

Oggetto:
Ultimo aggiornamento: 01/02/2019 15:10
Location: https://www.lingue.unito.it/robots.html
Non cliccare qui!