- Oggetto:
- Oggetto:
STORIA E ISTITUZIONI DELLE AMERICHE MAGISTRALE
- Oggetto:
HISTORY AND INSTITUTIONS OF THE AMERICAS
- Oggetto:
Anno accademico 2018/2019
- Codice dell'attività didattica
- LIN0378
- Docente
- Maurizio Valsania (Titolare del corso)
- Corso di studi
- LINGUE E LETTERATURE MODERNE (Magistrale)
- Anno
- 2° anno
- Tipologia
- Caratterizzante
- Crediti/Valenza
- 9
- SSD dell'attività didattica
- SPS/05 - storia e istituzioni delle americhe
- Modalità di erogazione
- Tradizionale
- Lingua di insegnamento
- Inglese
- Modalità di frequenza
- Facoltativa
- Tipologia d'esame
- Scritto
- Prerequisiti
- Proficiency in English is mandatory.
- Oggetto:
Sommario insegnamento
- Oggetto:
Obiettivi formativi
L’insegnamento di STORIA E ISTITUZIONI DELLE AMERICHE MAGISTRALE rientra nell’ambito della formazione culturale magistrale. L'obiettivo e' aiutare gli studenti a raggiungere un'approfondita conoscenza della storia degli Stati Uniti d'America (fino al 1880) e del continente americano.
The goal is to help (graduate) students to understand the key moments in the history of the United States of America, from the revolutionary period to the Reconstruction.
- Oggetto:
Risultati dell'apprendimento attesi
Una buona padronanza delle strutture della vita politica, culturale e intellettuale degli Stati Uniti d'America.
Students are expected to get hold of the basic notions of the political, cultural, and intellectual life of the United States of America.
- Oggetto:
Modalità di insegnamento
Lezioni frontali, letture, discussioni.
Lectures, seminars, discussions.
- Oggetto:
Modalità di verifica dell'apprendimento
Esame finale SCRITTO (2 domande aperte). NOTA: NEL 2019 SARO' IN ANNO SABBATICO. CI SARANNO TUTTAVIA 3 APPELLI: IL 30 GENNAIO 2019, ORE 15:30 (ESAME SCRITTO), IL 28 MAGGIO, 15:30 (ESAME ORALE) E IL 20 SETTEMBRE 15:30 (ESAME SCRITTO)
Students must take a final written exam. NOTE: DURING 2019, I WILL BE ON SABBATICAL. HWEVER, STUDENTS MAY TAKE A WRITTEN EXAM ON JANUARY 30TH 2019 (AT 15:30), AN ORAL EXAM ON MAY 28TH (AT 15:30), AND A WRITTEN EXAM ON SEPTEMBER 20TH (AT 15:30)
- Oggetto:
Programma
The course analyzes the institutional outline and the intellectual background of the United States of America, from the Early Republic to the Reconstruction. Students will be involved in a discussion of pivotal concepts, such as "Republic," "nation" and "nationhood," "pursuit of happiness," "freedom," and "democracy." Particular attention will be dedicated to the national social setting, including the North-South divide, and the problem of chattel slavery.
The course analyzes the institutional outline and the intellectual background of the United States of America, from the Early Republic to the Reconstruction. Students will be involved in a discussion of pivotal concepts, such as "Republic," "nation" and "nationhood," "pursuit of happiness," "freedom," and "democracy." Particular attention will be dedicated to the national social setting, including the North-South divide, and the problem of chattel slavery.
Testi consigliati e bibliografia
- Oggetto:
Eric Foner, "Give Me Liberty!: An American History," Volume One, Seagull Third Edition, W.W. Norton & Co., New York and London, 2012 (chaps. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15). NOTE: AS TO THE TEXT FOR THE EXAM, THERE IS NO DIFFERENCE BETWEEN STUDENTS WHO ATTEND AND THOSE WHO DO NOT.
Eric Foner, "Give Me Liberty!: An American History," Volume One, Seagull Third Edition, W.W. Norton & Co., New York and London, 2012 (chaps. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15). NOTE: AS TO THE TEXT FOR THE EXAM, THERE IS NO DIFFERENCE BETWEEN STUDENTS WHO ATTEND AND THOSE WHO DO NOT.
- Oggetto:
Note
NOTE: AS TO THE TEXT FOR THE EXAM, THERE IS NO DIFFERENCE BETWEEN STUDENTS WHO ATTEND AND THOSE WHO DO NOT.
NOTE: AS TO THE TEXT FOR THE EXAM, THERE IS NO DIFFERENCE BETWEEN STUDENTS WHO ATTEND AND THOSE WHO DO NOT.
- Oggetto: