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LINGUA INGLESE (Prima annualità)

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ENGLISH LANGUAGE AND LINGUISTICS (First Year)

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Anno accademico 2016/2017

Codice dell'attività didattica
LIN0185_0
Docente
Virginia Pulcini (Titolare del corso)
Corso di studi
COMUNICAZIONE INTERNAZIONALE PER IL TURISMO (Magistrale)
LINGUE STRANIERE PER LA COMUNICAZIONE INTERNAZIONALE (Magistrale)
Anno
1° anno
Periodo didattico
Secondo semestre
Tipologia
Caratterizzante
Crediti/Valenza
9
SSD dell'attività didattica
L-LIN/12 - lingua e traduzione - lingua inglese
Modalità di erogazione
Tradizionale
Lingua di insegnamento
Inglese
Modalità di frequenza
Facoltativa
Tipologia d'esame
Scritto con orale a seguire
Prerequisiti
superamento del Lettorato di inglese 1 magistrale
Propedeutico a
propedeutico a Lingua inglese 2 magistrale
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Sommario insegnamento

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Obiettivi formativi

Gli obiettivi del corso sono si sviluppare negli studenti capacità critiche e acquisire strumenti analitici (analisi critica del discorso) per svolgere lo studio multimodale dei siti di aziende multinazionali e nazionali (modulo 1). Inoltre lo studio del lessico di specialità (business e turismo) potrà essere approfondito, ampliato e arricchito attraverso l’osservazione e il confronto di strumenti lessicografici e di corpora linguistici (modulo 2).

The objectives of the course are to develop the students’ critical abilities and help them familiarize with the analytic tools (critical discourse analysis) which will allow them to carry out a multimodal analysis of national and multinational companies’ websites (module 1). In addition, the study of specialized terminology (business and tourism) will be strengthened and enriched through the observation and the comparison of lexicographic tools and language corpora (module 2).

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Risultati dell'apprendimento attesi

Gli studenti saranno in grado di condurre un’analisi multimodale dei siti web di aziende, individuando le strategie utilizzate per costruire il proprio marchio e l’identità aziendale. Inoltre gli studenti impareranno a usare corpora linguistici al fine di svolgere l’analisi lessicale di termini generali o specialistici,  e individuarne le caratteristiche collocazionali e semantiche.

 Students will be able to conduct a multimodal analysis of corporate websites, discovering the strategies used to build their brands and their own corporate identity. Moreover students will learn how to use language corpora in order to carry out a lexical analysis of general and specialized terms, and identify collocational and semantic characteristics.

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Modalità di insegnamento

Le lezioni si svolgeranno nell'aula informatica per permettere agli studenti di accedere alle risorse illustrate nel corso e analizzarle in modo autonomo. Le lezioni saranno anche accompagnate da diapositive disponibili agli studenti. Le lezioni saranno organizzate sia in modalità frontale sia sotto forma di workshop.

Lessons will take place in a classroom equipped with computers to allow students to access the resources illustrated in the course and analyze them autonomously. Lessons will be supported by slides which will later be made available to students. The course will consist of both lecture-type lessons and workshops.

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Modalità di verifica dell'apprendimento

The final evaluation will be integrated with the result of the practical English test (1st year lettorato magistrale: Summary writing).

The final exam will consist in the submission of a research paper on one of the topics dealt with in the course. This will be followed by an oral exam based on the set readings, on the set videos, on the course slides.  For the drafting of the final research paper students must follow the given guidelines.

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Attività di supporto

Alcune lezioni saranno dedicate alla metodologia della ricerca linguistica e alla stesura di un saggio di ricerca.

Some lessons will be devoted to developing research skills in linguistics and to the drafting of research papers.

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Programma

TITLE OF THE COURSE: ENGLISH IN PROFESSIONAL SETTINGS

Module 1 deals with the use of English in business communication, in particular through the multimodal analysis of websites of multinational and international companies. The strategies adopted by companies to build their own identity and establish communication with clients and customers will be examined. Particular attention will be paid to the rhetoric of ‘green’ discourse, analyzing terms, metaphors and anglicisms used in Italian corporate discourse.

Module 2 addresses the study of the lexis of business and tourism using the main electronic resources available, i.e. dictionaries and corpora. Particular emphasis will be given to terminology, collocations, phraseology, syntactic structures and semantic prosody typical of business, tourism and international  communication.

 

Testi consigliati e bibliografia

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SET READINGS     Module 1 (more titles will be announced at the beginning of the course)

The readings will be uploaded on the Moodle platform of the course

Petroni, Sandra (2011) Language in the Multimodal Web Domain, Roma: Aracne, 35-72.

Gatti, Maria Cristina (2013) The Construction of Company Identity through Memory. ‘Specialised’ Metaphorical Meanings for Pastness on Italian Business Web Pages. Textus. English Studies in Italy. XXVI/1: 69-79.

SET READINGS     Module 2 (more titles will be announced at the beginning of the course)

Sinclair, John (1996) The Search for Units of Meaning. Textus. IX. 75–106.

Teubert, W., Čermáková, A. Directions in corpus linguistics, in Halliday- Teubert- Yallop- Čermáková, Lexicology and Corpus Linguistics. An introduction, London:Continuum, 125-151.

Pulcini, Virginia (2012) Register variation in tourism terminology”. In R. Facchinetti (ed.) English Studies between Lexicology and Culture, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle-Upon-Tyne, 109-131.

 



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Orario lezioni

GiorniOreAula
Lunedì12:00 - 14:00
Martedì12:00 - 14:00
Mercoledì12:00 - 14:00

Lezioni: dal 06/02/2017 al 08/03/2017

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Ultimo aggiornamento: 04/06/2016 15:52
Location: https://www.lingue.unito.it/robots.html
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