- Oggetto:
- Oggetto:
LINGUA E LETTERATURA ANGLO-AMERICANA (seconda annualità magistrale)
- Oggetto:
American Literature
- Oggetto:
Anno accademico 2019/2020
- Codice dell'attività didattica
- LIN0465
- Docente
- Sonia Di Loreto (Titolare del corso)
- Corso di studi
- LINGUE E LETTERATURE MODERNE (Magistrale)
- Anno
- 2° anno
- Tipologia
- A scelta dello studente
- Crediti/Valenza
- 9
- SSD dell'attività didattica
- L-LIN/11 - lingua e letterature anglo-americane
- Modalità di erogazione
- Tradizionale
- Lingua di insegnamento
- Inglese
- Modalità di frequenza
- Facoltativa
- Tipologia d'esame
- Scritto più orale obbligatorio
- Prerequisiti
- Ottima conoscenza della lingua inglese
- Oggetto:
Sommario insegnamento
- Oggetto:
Obiettivi formativi
Approfondire la conoscenza della storia letteraria americana, sviluppare le abilità di analisi testuale e potenziare le abilità di lettura critica di testi letterari attraverso un'analisi approfondita della letteratura e della critica letteraria statunitense. Esercitare la scrittura accademica attraverso l'analisi critica.
The primary goals of this course are as follows:
1) to become familiar with the historical, cultural, and ideological circumstances surrounding a given piece of literature, and to also explore the development and expression of some fundamental ideas, assumptions, myths, and beliefs that still influence the ways Americans think about themselvesand their society.
2) to develop our ability to read these texts both carefully and critically, and to use textual evidence to support interpretations or opinions.
- Oggetto:
Risultati dell'apprendimento attesi
Competenze letterarie e culturali nell'ambito della cultura statunitense. Acquisizione di un lessico specifico alla disciplina. Migliori capacità di lettura e scrittura critica.
1.Use critical reading methods practiced in the discipline of literature to analyze novels in their historical and cultural contexts.
2.communicate via oral and written expression scholarly information and insight about the early transatlantic world.
3. demonstrate capacity and agility in the use of primary and secondary research in print and online sources and databases.
- Oggetto:
Modalità di insegnamento
Lezioni frontali e discussioni in forma seminariale. Supporto di film, video e altre risorse culturali. Intervento di esperti.
Valutazione in itinere attraverso test.Lecture format and seminar meetings
- Oggetto:
Modalità di verifica dell'apprendimento
Esami scritti in itinere
Esame finale oraleDalla sessione di Maggio 2020: Esami orali in videoconferenza (piattaforma Webex)
Written exams during the semester
Oral exam
From May 2020: Oral exams on WEBEX
- Oggetto:
Programma
BLACK WOMEN WRITERS
Il corso studierà la letteratura e cultura prodotta dalle donne afro-americane negli Stati Uniti.
BLACK WOMEN WRITERS
During the course of the semester, using works by black women writers we will examine some of the ways in which American literature has dealt with racial issues and how women have described and discussed their specific condition. Among the course's concerns are: concepts of racial identity; the images and representations that blacks and whites offer of each other; overt and subtle forms of racism; the intersection of race, gender, class and sexuality, and ways in which the writers reflect and/or transcend the cultures from which they come. We will read a range of literary works - including texts by Phillis Wheatley, Harriet Jacobs, Zora N. Hurston, Toni Morrison - as well as selected recent scholarship, and we will watch movies dealing with racial issues during different periods of American history.
Testi consigliati e bibliografia
- Oggetto:
Per tutte le informazioni sul programma e la bibliografia, si veda: https://www.lingue.unito.it/do/corsi.pl/Show?_id=bvdy
You can find all the information about the syllabus and the bibliography here:
https://www.lingue.unito.it/do/corsi.pl/Show?_id=bvdy
- Oggetto: