Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Workshop: North American Literature and Culture

Oggetto:

South Bound Blues: Approaching the Southern United States

Oggetto:

Anno accademico 2020/2021

Codice dell'attività didattica
LIN0587
Docente
Marco Petrelli (Titolare del corso)
Corso di studi
LINGUE E LETTERATURE MODERNE (Triennale)
SCIENZE DELLA MEDIAZIONE LINGUISTICA (Triennale)
LINGUE E CULTURE PER IL TURISMO (Triennale)
LINGUE E LETTERATURE MODERNE (Magistrale)
COMUNICAZIONE INTERNAZIONALE PER IL TURISMO (Magistrale)
LINGUE STRANIERE PER LA COMUNICAZIONE INTERNAZIONALE (Magistrale)
TRADUZIONE (Magistrale)
Anno
1° anno 2° anno 3° anno
Periodo didattico
Secondo semestre
Tipologia
Altre attività
Crediti/Valenza
6
SSD dell'attività didattica
L-LIN/11 - lingua e letterature anglo-americane
Modalità di erogazione
A distanza
Lingua di insegnamento
Inglese
Modalità di frequenza
Obbligatoria
Tipologia d'esame
Scritto
Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

Il laboratorio mira ad esporre gli studenti a testi di varia natura (letteratura, cinema, musica, televisione) appartenenti alla regione geografica e culturale del Sud statunitense. Fornendo una base teorica utile ad affrontare il campo dei Southern Studies, l'insegnamento svilupperà le capacità di lettura, analisi e rielaborazione critica dei materiali anche in relazione all’attualità. Particolare attenzione sarà dedicata alla divulgazione pratica delle conoscenze acquisite: gli studenti impareranno a progettare e realizzare una presentazione con l'ausilio di strumenti audiovisivi e saranno introdotti ai modi e alle forme della scrittura accademica.

 

 

 

This workshop aims at presenting the students with different texts (short stories, films, music graphic narratives, TV series) belonging to the geographical and cultural region of the Southern United States. Students will develop reading and analytic skills and improve their critical thinking, learning how to use knowledge to better understand contemporary America. Part of the workshop will be dedicated to teaching practical skills: students will learn how to give a presentation with the help of audiovisual tools, and how to write a proper academic essay.

 

Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

Questo insegnamento sviluppa abilità di pensiero critico, studio autonomo, iniziativa e capacità organizzative. Attraverso presentazioni frontali, discussioni in classe e studio individuale dei testi primari e secondari, gli studenti acquisiranno strumenti critici e analitici mirati alla comprensione della dimensione culturale legata al Sud americano. Al termine del laboratorio, gli studenti saranno in grado di realizzare una presentazione a scopo divulgativo e produrre un saggio secondo le convenzioni della scrittura accademica.

 

 

 

Development of critical thinking and skills for individual study and learning. Development of critical and analytical tools drawn from the academic field of Southern Studies aimed at understanding the role of the Southern United States in relation to modern and contemporary American culture. Development of practical skills: students will learn how to give a presentation in public and how to write an academic essay.

 

Oggetto:

Modalità di insegnamento

 

Lezioni frontali multimediali, lezioni seminariali, discussione dei testi affrontati. Insegnamento di abilità pratiche inerenti alla creazione di una presentazione e alla scrittura accademica.

 

 

Multimedia classroom sessions, workshop sessions, discussion of course texts. Development of practical skills: how to plan/give a presentation, how to write in an academic style.

 

Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

 

La verifica dell'apprendimento è divisa in due momenti. Gli studenti dovranno effettuare una presentazione in classe su un argomento a scelta da concordare con il docente. Al termine del corso, gli studenti dovranno poi consegnare un saggio accademico su un argomento a scelta da concordare con il docente (3000-3500 parole).

La valutazione finale del laboratorio è superato/non superato (non sono previsti voti in trentesimi).

 

 

50% of the final mark will be determined by the students' presentation to be performed in class, on a topic previously approved by the course instructor. The other 50% will be determined by the final paper (3000-3500 words), on a topic previously approved by the course instructor.

The final grade is either a "pass" or a "fail".

Oggetto:

Programma

La recente ondata di proteste che ha investito gli Stati Uniti ha nuovamente riportato al centro del dibattito pubblico l’eredità di secoli di violenza e razzismo. Una parte notevole di questo cupo capitolo del passato è legato alla sopravvivenza di pratiche e ideali connessi al retaggio del Sud: una regione culturale e geografica di rilevanza cruciale nella storia americana, che sfugge però a ogni semplicistico tentativo di definizione. Il Sud è arretratezza, segregazione e linciaggio, ma è anche la patria di scrittrici e scrittori tra i più importanti, nonché di influenti forme artistiche autenticamente statunitensi legate alla tradizione afroamericana come il blues e il jazz. Il laboratorio "South Bound Blues: Approaching the Southern United States" propone una riflessione su testi eterogenei (letteratura, cinema, musica, televisione) e mira a fornire agli studenti un’introduzione esauriente al Sud americano, concentrandosi in particolare sulla produzione artistica femminile e nera. Attraverso l’acquisizione di strumenti critici specifici, legati al campo dei Southern Studies, il laboratorio mira ad affrontare e analizzare le complessità e le contraddizioni intrinseche a questa regione, rispondendo ad alcune domande fondamentali. Che cos’è il Sud? Esistono molti Sud? In che modo realtà e immaginazione convivono nella creazione di ciò che chiamiamo Sud? Perché il passato del Sud continua a tormentare il presente? La parte più canonicamente didattica del corso sarà finalizzata allo sviluppo di capacità critiche che saranno poi messe a frutto nella creazione di una presentazione sul modello della conferenza scientifica e nella scrittura di un saggio accademico.

Il laboratorio si svolgerà in inglese

The recent wave of protests that spread throughout the United States reignited the debate surrounding the undead legacy handed down by centuries of violence and racism. A great part of this dark past is associated with ideals and practices that belong to the burdensome heritage of the Southern United States. Regardless of its paramount importance in American history, the South has always escaped narrow definitions. It is synonym with backwardness, segregation and lynching, but it has also given birth to some of the most important American writers, and to quintessentially American, black artistic forms like Blues and Jazz. The workshop “South Bound Blues: Approaching the Southern United States”, will provide an examination of different texts (literature, cinema, music, TV) in order to give students a thorough introduction to the American South, with a special focus on works by women and black artists. Through critical and theoretical tools provided by the field of Southern Studies, the workshop will engage with the region’s inherent complexities and contradictions, answering some fundamental questions: what is the South? Are there many souths? How do imagination and reality interact in the creation of what we call the South? Why the southern past is still haunting the present? The final aim of the workshop is putting knowledge to practical use: students will learn how to give a public presentation and write an academic essay on a subject of their choice among those discussed in class.

The workshop is taught in English.

Testi consigliati e bibliografia

Oggetto:

I materiali di lettura (a eccezione dei romanzi) saranno forniti dal docente in un reading pack che gli studenti potranno scaricare.

N.B. Gli studenti hanno la possibilità di personalizzare la sezione di non-fiction in accordo con l'oggetto del loro saggio. Si prega di contattare il docente.

 

Short Stories

William Faulkner, “A Rose for Emily”

Zora Neale Hurston, “The Eatonville Anthology”

Cormac McCarthy, “A Drowning Incident”

Flannery O’ Connor, “A Good Man is Hard to Find”, “The Life You Save Could be Your Own”

Eudora Welty, “Why I Live at the P.O.”; “Where is the Voice Coming From?”

 

Poetry

Robert Penn Warren, “Tell me a Story”, from Audubon

Allen Tate, “Ode to the Confederate Dead”

Natasha Trethewey, “Native Guard”, “Pastoral”, “South”

 

Novels (choose one)

Dorothy Allison, Bastard out of Carolina.

Catherine Lacey, Pew.

C.E. Morgan, The Sport of Kings.

Jesmyn Ward, Sing, Unburied, Sing.

 

Non-Fiction

AA.VV., “Pastoral”, “Patriarchy”, “Race Relations”, in The Companion to Southern Literature.

Angela Davis, “The Meaning of Emancipation According to Black Women”, in Women, Race & Class.

Patricia Yaeger, “Southern Women Writers: A Confederacy of Water Moccasins”, in Dirt and Desire: Reconstructing Southern Women’s Writing.

Twelve Southerners, “Introduction: A Statement of Principles”, in I’ll Take My Stand: The South and the Agrarian Tradition.

W.J. Cash, “Preview to Understanding”, in The Mind of the South.

 

Films

O Brother, Where Art Thou? (2000), Ethan and Joel Coen.

Selma (2014), Ava DuVernay

 

TV Series (choose one)

Atlanta (2016), Donald Glover.

Watchmen (2019), Damon Lindelof.

Sharp Objects (2018), Jean-Marc Vallée.

 

Music

A selection of songs by: Louis Armstrong, Ray Charles, Carolina Chocolate Drops, Childish Gambino, Billie Holiday, Skip James, Robert Johnson, Leadbelly, Wynton Marsalis, Jelly Roll Morton, OutKast, Charley Patton, Ma’ Raney, Bessie Smith, Adia Victoria, Muddy Waters, and others (a full list will be uploaded at the beginning of the course and a playlist made available through Spotify).

Playlist (in progress).

 

 

The course materials (with the exception of the novels) will be collected in a reading pack available for download.

Please Notice: students can customize their non-fiction reading list according to the subject of their final essay. The list must be approved by the course instructor.

 

Short Stories

William Faulkner, “A Rose for Emily”

Zora Neale Hurston, “The Eatonville Anthology”

Cormac McCarthy, “A Drowning Incident”

Flannery O’ Connor, “A Good Man is Hard to Find”, “The Life You Save Could be Your Own”

Eudora Welty, “Why I Live at the P.O.”; “Where is the Voice Coming From?”

 

Poetry

Robert Penn Warren, “Tell me a Story”, from Audubon

Allen Tate, “Ode to the Confederate Dead”

Natasha Trethewey, “Native Guard”, “Pastoral”, “South”

 

Novels (choose one)

Dorothy Allison, Bastard out of Carolina.

Catherine Lacey, Pew.

C.E. Morgan, The Sport of Kings.

Jesmyn Ward, Sing, Unburied, Sing.

 

Non-Fiction

AA.VV., “Pastoral”, “Patriarchy”, “Race Relations”, in The Companion to Southern Literature.

Angela Davis, “The Meaning of Emancipation According to Black Women”, in Women, Race & Class.

Patricia Yaeger, “Southern Women Writers: A Confederacy of Water Moccasins”, in Dirt and Desire: Reconstructing Southern Women’s Writing.

Twelve Southerners, “Introduction: A Statement of Principles”, in I’ll Take My Stand: The South and the Agrarian Tradition.

W.J. Cash, “Preview to Understanding”, in The Mind of the South.

 

Films

O Brother, Where Art Thou? (2000), Ethan and Joel Coen.

Selma (2014), Ava DuVernay

 

TV Series (choose one)

Atlanta (2016), Donald Glover.

Watchmen (2019), Damon Lindelof.

Sharp Objects (2018), Jean-Marc Vallée.

 

Music

A selection of songs by: Louis Armstrong, Ray Charles, Carolina Chocolate Drops, Childish Gambino, Billie Holiday, Skip James, Robert Johnson, Leadbelly, Wynton Marsalis, Jelly Roll Morton, OutKast, Charley Patton, Ma’ Raney, Bessie Smith, Adia Victoria, Muddy Waters, and others (a full list will be uploaded at the beginning of the course and a playlist made available through Spotify).

Playlist (in progress).

 

 

 



Oggetto:

Note

IMPORTANT:

You need to hand in your final paper at least a week before the day of the exam. I will send back your graded paper the day before the exam. On exam day you can discuss your paper in detail with me if you want to, and your final grade will eventually be registered.

Final Paper Deadlines:

  • 13/05/2021
  • 27/05/2021
  • 21/06/2021
  • 01/07/2021
  • 02/09/2021
  • 14/09/2021
Oggetto:
Ultimo aggiornamento: 19/02/2021 14:06
Location: https://www.lingue.unito.it/robots.html
Non cliccare qui!