Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

LETTERATURA ANGLO-AMERICANA (Prima annualità) (Studenti A-L)

Oggetto:

NORTH-AMERICAN LITERATURE (First year)

Oggetto:

Anno accademico 2024/2025

Codice attività didattica
LIN0637
Docente
Andrea Carosso (Titolare del corso)
Corso di studio
LINGUE E LETTERATURE MODERNE (Triennale)
SCIENZE DELLA MEDIAZIONE LINGUISTICA (Triennale)
Anno
2° anno
Periodo
Secondo semestre
Tipologia
Di base
Crediti/Valenza
9
SSD attività didattica
L-LIN/11 - lingua e letterature anglo-americane
Erogazione
Tradizionale
Lingua
Italiano
Frequenza
Facoltativa
Tipologia unità didattica
corso
Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

L'insegnamento di LETTERATURA ANGLO-AMERICANA (annualità unica) rientra nell'ambito della formazione letteraria triennale. La formazione letteraria triennale, attraverso lo studio delle opere, degli autori e dei temi principali delle differenti tradizioni culturali, con il supporto di sussidi multimediali, è finalizzata all'acquisizione delle conoscenze fondamentali nel quadro storico-ideologico di riferimento e degli strumenti di base di analisi e commento critico-letterario dei testi. Attraverso lezioni frontali e discussioni in forma seminariale, che favoriscano la creazione di una comunita' di apprendimento, questo corso intende fornire agli studenti una base solida della letteratura e cultura statunitense, fornendo anche una pratica di analisi del testo.

This course aims at presenting the students with key literary and cultural texts produced in the U.S. in the 19th, 20th and 21st centuries. The course is thematic, focuses on literary and visual texts, and uses contributions from cultural studies, histories, the social sciences, visual and urban studies as its field of reference. Students will develop reading, comprehension and critical response skills, as well as the ability to differentiate among literary genres and to critically discuss those texts in ways that are not merely descriptive, but also critical and analytical.

Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

Questo insegnamento sviluppa conoscenza e capacità di comprensione, autonomia di giudizio critico e abilità comunicative e organizzative. Attraverso presentazioni frontali e discussioni in classe e lo studio individuale dei testi primari e secondari dell'insegnamento , gli studenti acquisiscono strumenti critici e analitici per comprendere in prospettiva la tradizione culturale e letteraria statunitense del XIX, XX e XXI secolo. Imparano altresì a inquadrarli nelle problematiche critiche, storiche, culturali e interpretative a cui quei testi fanno riferimento.

Risultati dell'apprendimento (descrittori di Dublino):

Gli studenti devono:

1. conoscere e comprendere (knowledge and understanding) i contenuti disciplinari di questo insegnamento, così come indicato nel "programma";

2. essere capaci di applicare conoscenza e comprensione (applying knowledge and understanding) sapendo esemplificare opportunamente i contenuti delle conoscenze apprese;

3. aver acquisito un’autonomia di giudizio (making judgements) su quanto appreso ed esemplificato, sapendo collegare in maniera autonoma fonti scientifiche diverse che riguardano lo stesso argomento, sapendo argomentare in maniera sufficientemente convincente tematiche trasversali ai temi esposti nel "programma";

4. essere in possesso di abilità comunicative (communication skills), vale a dire: sapersi esprimere correttamente in lingua italiana, saper utilizzare in maniera opportuna il lessico specialistico, saper operare distinzioni diacroniche e sincroniche tra le diverse tematiche affrontate nel corso 

5. aver acquisito capacità di apprendere (learning skills), in particolare sapendo confrontare tra loro i contenuti del programma, muovendosi anche in maniera trasversale alle diverse aree indicate.

Development of critical thinking, and skills for individual study and learning. Development of critical and analytical tool to understand 19th, 20th and 21st century US culture and literature. Development of critical and cultural skills applied to the texts being analyzed.

Learning outcomes (Dublin descriptors).

Students should:
1.  demonstrate knowledge and understanding in a field of study that builds upon their general secondary education, and is typically at a level that, whilst supported by advanced textbooks, includes some aspects that will be informed by knowledge of the forefront of their field of study.

2. apply their knowledge and understanding in a manner that indicates a professional approach to their work or vocation, and have competences typically demonstrated through devising and sustaining arguments and solving problems within their field of study 

3.  have the ability to gather and interpret relevant data (usually within their field of study) to inform judgements that include reflection on relevant social, scientific or ethical issues 

4.  communicate information, ideas, problems and solutions to both specialist and non specialist audiences

5. develop learning skills that are necessary for them to continue to undertake further study with a high degree of autonomy

Oggetto:

Programma

TITOLO DEL CORSO: “AMERICAN CULTURE IN THE EARLY COLD WAR, 1946-1963”
https://earlycoldwar2024.edublogs.org/ 

L'insegnamento è tenuto il lingua inglese. vd. tab "English" per descrizione dettagliata

COURSE TITLE: “AMERICAN CULTURE IN THE EARLY COLD WAR, 1946-1963”
https://earlycoldwar2024.edublogs.org/ 

This curse, fully taught in English, will cover the transformations in US society during the “long decade” spanning from the end of WWII to John Kennedy’s assassination in December 1963. Reading novels and essays from and about that period, as well as watching film/video and listening to music from that era, we will try to unpack the launcing of the late 20th century. e will explore an era characterized by social, political an aesthetic tensions involving the Cold War and the fear of atomic annihilation, changing attitudes towards sexuality, the Rock n Roll revolution, the rise of the Civil Rights Movement, the emergence of an affluent middle class focused on family values and changing lifestyles involving suburbanization, television, youths, women, and much more.

We will study literary and visual texts (art, film, TV series), as well as scholarly investigations from various disciplines (history, urban studies, architecture, anthropology, cultural studies), interrogating this crucial long decade in American Culture from multiple perspectives and media (literature, film, music, etc.)

Oggetto:

Modalità di insegnamento

Lezioni frontali multimediali
Proiezione estratti audio e video di materiali attinenti alle tematiche dell'insegnamento
Discussione durante la lezione dei testi primari dell'insegnamento
Student presentations
Lectures and seminars with visiting speakers, when available

Multimedia classroom sessions
Screening of audio-visual materials
Discussions of key-course texts
Student presentations
Lectures and seminars with visiting speakers, when available

Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

Due esami scritti, un colloquio orale. Gli esami scritti vengono offerti durante il corso per gli studenti frequentanti sotto forma di "esoneri" e, per tutti, durante le regolari sessioni di esame, sino alla sessione di invernale 2024, dopo la quale il programma del corso cambierà. Le studentesse e gli studenti che non superano la prova scritta sono invitati a contattare il Docente con tempestività. ATTENZIONE: Per essere ammessi all'esame scritto, gli studenti NON FREQUENTANTI (o che hanno frequentato sporadicamente) dovranno effettuare un colloquio con il docente ALMENO 30 GIORNI PRIMA DELL'ESAME SCRITTO - e preferibilmente prima dell'inizio del corso. Programma e modalità d'esame sono identici per TUTTI gli studenti.

 

Class partcipation and discussion of the relevant texts. Two written exams (offered both during and after the course), one final oral interview after passing both written exams. Exams for this class can be taken until the Jan. 2024 winter session. PLEASE NOTICE: students who have attended the course sporadically (or not attended at all) will be admitted to the written exam only if they have met with the professor AT LEAST 30 DAYS before the written exam, and preferably before the start of the course.

Oggetto:

Attività di supporto

Per gli studenti/esse con DSA o disabilità, si prega di prendere visione delle modalità di supporto (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-con-disabilita) e di accoglienza (https://www.unito.it/accoglienza-studenti-con-disabilita-e-dsa) di Ateneo, ed in particolare delle procedure necessarie per il supporto in sede d’esame (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disabilita/supporto-studenti-e-studentesse-con)

For students with physical disabilities, dyslexia, and other specific learning difficulties, please visit the University's support page (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-con-disabilita) and admission information (https://www.unito.it/accoglienza-studenti-con-disabilita-e-dsaopen_in_newopen_in_new).

The procedures for requesting support during exams can be found here: https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disabilita/supporto-studenti-e-studentesse-con

Testi consigliati e bibliografia

Oggetto:

1. Students must OWN copies of the following texts and bring the relevant books to class at each session:

1. E.L. Doctorow, The Book of Daniel
2. Sylvia Plath, The Bell Jar
3. Vladimir Nabokov, Lolita
4. Andrea Carosso, Cold War Narratives (Peter Lang, 2012) -- this book is a REQUIREMENT only for non attending students (less than 70% overall attrendance).
Any full edition (in English) of the above will do. Students, please make sure you purchase these books BEFORE the start of classes. PLEASE NOTICE. Kindle and other e-book versions of the texts are not suitable for academic study.

5. A course reader (which can be downloaded from the course blog the start of the semester) containing essays and other materials relevant to the course.

6. Films and other video excerpts. These will be presented during class and will be included in the examination questions. 

1. Students must OWN copies of the following texts and bring the relevant books to class at each session:

1. E.L. Doctorow, The Book of Daniel
2. Sylvia Plath, The Bell Jar
3. Vladimir Nabokov, Lolita
4. Andrea Carosso, Cold War Narratives (Peter Lang, 2012) -- this book is a REQUIREMENT only for non attending students.
Any full edition (in English) of the above will do. Students, please make sure you purchase these books BEFORE the start of classes. PLEASE NOTICE. Kindle and other e-book versions of the texts are not suitable for academic study.

5. A course reader (which can be downloaded from the course blog the start of the semester) containing essays and other materials relevant to the course.

6. Films and other video excerpts. These will be presented during class and will be included in the examination questions. 



Oggetto:

Note

Blog del CORSO (consultazione OBBLIGATORIA per tutti gli studenti): https://earlycoldwar2024.edublogs.org/ 

Gli studenti sono tenuti a iscriversi al corso, utilizzando il link disponibile sul blog (scrivere al docente se l'iscrizione risulta chiusa). Gli studenti non iscritti non saranno ammessi agli esami.

Course Blog (MANDATORY for all students): https://earlycoldwar2024.edublogs.org/ 

ALL Students MUST REGISTER to the course using the LINK ON THE COURSE BLOG (and not here!!). Unregistered students will NOT be admitted to examinations.

Registrazione
  • Aperta
    Apertura registrazione
    01/09/2024 alle ore 00:00
    Oggetto:
    Ultimo aggiornamento: 23/06/2024 16:21
    Location: https://www.lingue.unito.it/robots.html
    Non cliccare qui!